FLEET NOVOSTI

Potrošnja i nadzor goriva u stoljeću Industrije 4.0

Autor: Kristijan Kanižaj

Gorivo je pogonska komponenta svakog motora s unutarnjim izgaranjem i oduvijek je izravan i najveći pojedinačni trošak u operativnom poslovanju. Iako nekad cijena goriva nije imala značajnu ulogu u cijeni prijevoza i rada vozila i strojeva, danas gorivo zauzima 35 %, a ponekad i do 50 % svih izravnih troškova koji nastaju u fleet poslovanju.
Od početka rada na sustavu za napredno upravljanje voznim parkom, Mobilisis razvija module i algoritme koji daju ključne pokazatelje potrošnje goriva i utječu na smanjenje potrošnje.
Iako vlasnici vozila znaju mnogo o uštedama goriva i što na njih može utjecati, potrudit ćemo se osigurati vam dodatne informacije i objasniti kako Vam možemo pomoći u ostvarenju dodatnih ušteda.
Kako proizvođači vozila pomažu u smanjenju potrošnje goriva?


Utjecaj Euro normi
Emisije CO2 iz teških vozila, uključujući kamione i autobuse, čine oko 6 % ukupnih emisija CO2 u EU i 27 % ukupnih emisija CO2 u cestovnom prometu. Upravo zbog toga, Euro norme za proizvodnju dizelskih i benzinskih motora za vozila i strojeve sve su rigoroznije i podrazumijevaju razvoj tehnologija motora koje omogućavaju manju potrošnju goriva koje proizvodi štetne plinove te time direktno utječu na smanjenje emisije CO2 .

Slika 1. Razlike u potrošnji goriva na prijeđenih 100 km za generacije motora Euro II, III i VI.
Vidljivo je da se u zadnjih 20 godina potrošnja goriva smanjila za više od 20 % samo na temelju novih tehnologija.


Manji utjecaj vozača
Kako bi se postigle značajne uštede u potrošnji goriva, nova vozila zadržavaju maksimalni okretni moment na niskim okretajima, imaju prediktivni tempomat i ograničenje maksimalne brzine na 85 km/h. Nadalje, u područjima koja dovode do veće potrošnje goriva, ograničen je utjecaj vozača – primjerice zbog automatiziranog mjenjača vozač u višim stupnjevima prijenosa ne može ručno mijenjati brzine, već je to prepušteno elektronici. Ovakvim načinom razvoja tehnologija štedi se dodatnih 5 % goriva.
Ulaganjem u nova vozila direktno utječemo na smanjenje emisije stakleničkih plinova, ali i smanjujemo potrošnju goriva koja čini direktnu uštedu na voznom parku.
Kako inovativne kompanije poput Mobilisisa pomažu u smanjenju potrošnje goriva?


Pneumatici
Gume, odnosno pneumatici na vozilu i njihov ispravan tlak, odgovorne su za skoro 30 % potrošnje goriva. Drugim riječima, jedna trećina svakog spremnika goriva troši se na okretanje pneumatika. Kada je u kontaktu s tlom, pneumatik mu se opire, deformira se i zagrijava. Ovaj proces se naziva „otporom kotrljanja“, a što je on veći, to će se motor morati više naprezati da pokreće vozilo i time će trošiti više goriva. U skladu s time, kako bi se smanjila potrošnja goriva, treba smanjiti otpor kotrljanja. Zahvaljujući novoj mješavini gume, strukturi i specifičnom dizajnu te konstrukciji njihovog profila, nova generacija pneumatika smanjuje potrošnju goriva između 8 i 12 %.
Mobilisis sa svojim TMS modulom (Tire Management system) pomaže u praćenju trošenja guma i njihovoj pravovremenoj zamjeni. Ugradnjom senzora za praćenje pritiska i temperature moguće je na vrijeme reagirati na problematičnu gumu, a RFID tehnologijom pratiti postavljanje, trajanje i eventualnu namjernu zlouporabu ili zamjenu guma za stare ili reparirane.


Eko vožnja
Eko vožnja i smanjenje potrošnje goriva neki su od najboljih i najučinkovitijih načina koji mogu brzo i uz malo edukacije dati odlične rezultate. Osnovni cilj eko vožnje je utjecati na način vožnje vozača i upravljanje vozilom radi direktnog smanjenja potrošnje goriva i emisije ispušnih plinova što dovodi do produljenja trajanja vozila i uštede troškova voznog parka. Dodatni cilj je da svaki vozač, nakon što sjedne u vozilo, počne razmišljati kako njime upravlja.
Način vožnje određuje pravila za upravljanje vozilom i tehniku vožnje. Tehnika vožnje opisuje umjerenost u pritiskanju papučica gasa i kočnice prilikom mijenjanja brzina - vožnja u višoj brzini s nižim brojem okretaja, održavanje kontinuirane brzine i izbjegavanje naglih ubrzavanja, usporavanja i kočenja uz vožnju prema prometnim propisima s poštivanjem ograničenja brzine. Ovakvim načinom vožnja postaje ugodnija i sigurnija te pridonosi smanjenju broja prometnih nesreća. Uz to, povećava se svijest i briga za očuvanje okoliša.
Mobilisis sa svojim „Eko vožnja“ modulom pomaže u pregledu načina vožnje i korištenja vozila te prema tim parametrima boduje svako vozilo i vozača. Utjecanjem na vozače direktno se utječe i na način vožnje, a ukupna ušteda goriva može biti između 5 % i 25 %.


Senzori za mjerenje razine goriva u spremniku
Digitalni senzor ili popularno zvana „sonda“ idealan je uređaj za mjerenje razine goriva u pogonskom spremniku. Svrha korištenja sondi je praćenje utakanja i istakanja goriva te izračun potrošnje goriva. Mjerenjem razine goriva moguće je detektirati nagle promjene razine goriva u pozitivnom smjeru koje sustav registrira kao utakanje goriva te u negativnom smjeru koje su registrirane kao nestanak goriva. Stoga, ako govorimo o preciznosti, izmjerena visina goriva u spremniku iznosi 99,6 %, a izmjera visine tog stupca koristi se putem kalibriranih veličina volumena spremnika te se preračunava u aktualno stanje količine goriva u litrama. Time je preciznost mjerenja količina goriva, osim o preciznosti sonde, ovisna i o mehaničko-geometrijskim karakteristika spremnika, trenutnoj temperaturi goriva, okolnog zraka, nagiba vozila u trenutku mjerenja, vrste goriva i sl. Uz to, nove serije Omnicomm LLS5 senzora koriste dodatnu mjernu šipku koja detektira vrstu goriva te prilagođava algoritam izračuna visine odnosno razine goriva u spremniku. Navedenim „greškama“ u preciznosti mjerenja potrebno je dodati razlike mjerenja sustava koji utaču gorivo – benzinskih postaja.
Razlog odabira digitalnog kapacitivnog senzora za mjerenje razine, umjesto analognih kapacitivnih senzora ili plovki s rezistivnim mjerenjem, je da mjerenje napona ili otpora u različitim vremenskim uvjetima i na vozilu s različitim uređajima koji ometaju takve razine već donosi nepreciznost u izmjerenom podatku isključujući mjernu pogrešku samog senzora ili plovka. Digitalni senzori su galvanski izolirani, mjerenje se odvija u samom tijelu senzora i podatak se prenosi digitalno prema telemetrijskom uređaju u veličini u kojoj je izmjeren.
Mobilisis sustav kompleksnim matematičkim algoritmima izračunava najbolju moguću preciznost u danim uvjetima. Dakle, kalibracija spremnika kod instalacije unosom umjerenih količina goriva od 10 ili 20 L može značajno povećati preciznost prikaza razine u litrama, pogotovo kod spremnika nepravilnih dimenzija. Unatoč kompleksnosti ugradnje i cijeni opreme koju je potrebno izdvojiti za ugradnju senzora za mjerenje razine goriva i telemetrijsku jedinicu za prijenos podataka, investicija ugradnje i opreme i dalje je manja ili jednaka cijeni jednog punjenja kamionskog spremnika.
Poznato je da gorivo u pojedinim granama gospodarstva iznosi do 50 % ukupnih troškova poslovanja, no znate li gdje je ono stvarno utrošeno?

Važno je pokušati spriječiti krađu ili nedopuštene manipulacije goriva kako bi se smanjili operativni troškovi i optimizirali procesi. Postoje mnogi okviri i sustavi dizajnirani za isporuku goriva, no svaki od njih osim prednosti ima i nedostatke.

Tipične prakse upravljanja gorivom prije svega stvaraju razliku između potrošnje goriva i razine goriva. Potrošnja goriva pokazuje koliko vozilo prolazi kilometara po litri, ali jedino vam podaci o razini goriva mogu pomoći u otkrivanju prijevare. Dok industrija koristi širok raspon različitih rješenja za kontrolu goriva, postoji još nekoliko uobičajenih koji su detaljno opisani u sljedećoj tabeli:

Korisnici Mobilisis sustava potvrđuju uštede u vrlo kratkom roku, a garancija od 5 godina na opremu za nadzor razine goriva u ekstremnim uvjetima rada, potvrđuje kvalitetu i besprijekorne performanse preciznog mjerenja.

FMS (CANBUS) podaci iz računala vozila
Osmislivši zajedničko sučelje (FMS) kao otvoreni standard i sučelje za sigurnu podatkovnu vezu s unutarnjom mrežom (CANBUS) vozila, proizvođači kao Daimler, MAN, Scania, DAF, IVECO, Volvo i Renault omogućili su trećim stranama pristup podacima s računala njihovih vozila. Od početka 2009. godine počeli su s pripremom zajedničkog konektora za FMS podatke i definirali sigurno i zakonsko rješenje za daljinsko preuzimanje podataka s digitalnog tahografa. Proizvođači osobnih i kombi vozila do danas nisu donijeli ovakav standard, iako većina proizvođača podržava preuzimanje podataka sa servisnog konektora (OBD) ili s CANBus sabirnice tzv. multimedija CAN, odnosno mreže koja vodi prema kontrolnoj ploči vozila. Sigurno spajanje opreme na sabirnicu vozila omogućuju i beskontaktni moduli kojima se rad temelji na otkrivanju promjena u elektromagnetskom polju oko žica  pri čemu čitač „njuši“ signale bez električne veze i narušavanja integriteta izolacije žice. Ovaj način očitavanja podataka osigurava siguran rad vozila i njegovih računala bez pogrešaka (što nije zajamčeno ako je telematička jedinica izravno spojena na sabirnicu podataka), a to je posebno bitno za održavanje jamstva za nova i unajmljena vozila i strojeve.

Podaci koji se na ovaj način mogu sakupljati su značajni za praćenje rada motora (okretaji, temperatura, turbo pritisak, pozicija gasa i slično) te samog vozila (udaljenost do servisa, pogonsko opterećenje, prijeđena udaljenost). Također, značajne informacije poput prikaza precizno izmjerenog protoka goriva u motor i većinom manje precizna razina goriva u spremniku, uglavnom su izražene u postocima umjesto u litrama. Ponovno, koristeći podatke o protoku goriva, prjeđenoj udaljenosti te okvirnoj preračunatoj informaciji o utočenim litrama goriva, mogu se dobiti mjerljivi podaci o točenju i potrošnji goriva vozila.

Ako želite saznati više informacija o pojedinim modulima koji omogućavaju smanjenje potrošnje goriva u Vašem voznom parku, kontaktirajte prodaju Mobilisisa. Rado ćemo Vam pomoći da uštedite dodatnu „kap“ dragocjene komponente Vašeg operativnog poslovanja.

 

Mobility driven by technology

Mobility driven by technology

PRONAĐITE NAS NA
ADRESA SJEDIŠTA
TELEFON
E-MAIL
  • Mobilisis Facebook
  • Mobilisis Twitter
  • Mobilisis YouTube
  • Mobilisis LinkedIn
Mobilisis d.o.o.
Varaždinska ulica - Odvojak II 7
42000 Varaždin – Jalkovec, Hrvatska
+385 (0) 42 311 777
PRAVNE NAPOMENE
Sva prava pridržana Mobilisis d.o.o. 2021.