top of page
Korporativne novosti

FLEET NOVOSTI

Potrošnja i nadzor goriva u stoljeću Industrije 4.0

Autor: Kristijan Kanižaj

Gorivo je pogonska komponenta svakog motora s unutarnjim izgaranjem i oduvijek je izravan i najveći pojedinačni trošak u operativnom poslovanju. Iako nekad cijena goriva nije imala značajnu ulogu u cijeni prijevoza i rada vozila i strojeva, danas gorivo zauzima 35 %, a ponekad i do 50 % svih izravnih troškova koji nastaju u fleet poslovanju.
Od početka rada na sustavu za napredno upravljanje voznim parkom, Mobilisis razvija module i algoritme koji daju ključne pokazatelje potrošnje goriva i utječu na smanjenje potrošnje.
Iako vlasnici vozila znaju mnogo o uštedama goriva i što na njih može utjecati, potrudit ćemo se osigurati vam dodatne informacije i objasniti kako Vam možemo pomoći u ostvarenju dodatnih ušteda.
Kako proizvođači vozila pomažu u smanjenju potrošnje goriva?


Utjecaj Euro normi
Emisije CO2 iz teških vozila, uključujući kamione i autobuse, čine oko 6 % ukupnih emisija CO2 u EU i 27 % ukupnih emisija CO2 u cestovnom prometu. Upravo zbog toga, Euro norme za proizvodnju dizelskih i benzinskih motora za vozila i strojeve sve su rigoroznije i podrazumijevaju razvoj tehnologija motora koje omogućavaju manju potrošnju goriva koje proizvodi štetne plinove te time direktno utječu na smanjenje emisije CO2 .

Slika 1. Razlike u potrošnji goriva na prijeđenih 100 km za generacije motora Euro II, III i VI.
Vidljivo je da se u zadnjih 20 godina potrošnja goriva smanjila za više od 20 % samo na temelju novih tehnologija.


Manji utjecaj vozača
Kako bi se postigle značajne uštede u potrošnji goriva, nova vozila zadržavaju maksimalni okretni moment na niskim okretajima, imaju prediktivni tempomat i ograničenje maksimalne brzine na 85 km/h. Nadalje, u područjima koja dovode do veće potrošnje goriva, ograničen je utjecaj vozača – primjerice zbog automatiziranog mjenjača vozač u višim stupnjevima prijenosa ne može ručno mijenjati brzine, već je to prepušteno elektronici. Ovakvim načinom razvoja tehnologija štedi se dodatnih 5 % goriva.
Ulaganjem u nova vozila direktno utječemo na smanjenje emisije stakleničkih plinova, ali i smanjujemo potrošnju goriva koja čini direktnu uštedu na voznom parku.
Kako inovativne kompanije poput Mobilisisa pomažu u smanjenju potrošnje goriva?


Pneumatici
Gume, odnosno pneumatici na vozilu i njihov ispravan tlak, odgovorne su za skoro 30 % potrošnje goriva. Drugim riječima, jedna trećina svakog spremnika goriva troši se na okretanje pneumatika. Kada je u kontaktu s tlom, pneumatik mu se opire, deformira se i zagrijava. Ovaj proces se naziva „otporom kotrljanja“, a što je on veći, to će se motor morati više naprezati da pokreće vozilo i time će trošiti više goriva. U skladu s time, kako bi se smanjila potrošnja goriva, treba smanjiti otpor kotrljanja. Zahvaljujući novoj mješavini gume, strukturi i specifičnom dizajnu te konstrukciji njihovog profila, nova generacija pneumatika smanjuje potrošnju goriva između 8 i 12 %.
Mobilisis sa svojim TMS modulom (Tire Management system) pomaže u praćenju trošenja guma i njihovoj pravovremenoj zamjeni. Ugradnjom senzora za praćenje pritiska i temperature moguće je na vrijeme reagirati na problematičnu gumu, a RFID tehnologijom pratiti postavljanje, trajanje i eventualnu namjernu zlouporabu ili zamjenu guma za stare ili reparirane.


Eko vožnja
Eko vožnja i smanjenje potrošnje goriva neki su od najboljih i najučinkovitijih načina koji mogu brzo i uz malo edukacije dati odlične rezultate. Osnovni cilj eko vožnje je utjecati na način vožnje vozača i upravljanje vozilom radi direktnog smanjenja potrošnje goriva i emisije ispušnih plinova što dovodi do produljenja trajanja vozila i uštede troškova voznog parka. Dodatni cilj je da svaki vozač, nakon što sjedne u vozilo, počne razmišljati kako njime upravlja.
Način vožnje određuje pravila za upravljanje vozilom i tehniku vožnje. Tehnika vožnje opisuje umjerenost u pritiskanju papučica gasa i kočnice prilikom mijenjanja brzina - vožnja u višoj brzini s nižim brojem okretaja, održavanje kontinuirane brzine i izbjegavanje naglih ubrzavanja, usporavanja i kočenja uz vožnju prema prometnim propisima s poštivanjem ograničenja brzine. Ovakvim načinom vožnja postaje ugodnija i sigurnija te pridonosi smanjenju broja prometnih nesreća. Uz to, povećava se svijest i briga za očuvanje okoliša.
Mobilisis sa svojim „Eko vožnja“ modulom pomaže u pregledu načina vožnje i korištenja vozila te prema tim parametrima boduje svako vozilo i vozača. Utjecanjem na vozače direktno se utječe i na način vožnje, a ukupna ušteda goriva može biti između 5 % i 25 %.


Senzori za mjerenje razine goriva u spremniku
Digitalni senzor ili popularno zvana „sonda“ idealan je uređaj za mjerenje razine goriva u pogonskom spremniku. Svrha korištenja sondi je praćenje utakanja i istakanja goriva te izračun potrošnje goriva. Mjerenjem razine goriva moguće je detektirati nagle promjene razine goriva u pozitivnom smjeru koje sustav registrira kao utakanje goriva te u negativnom smjeru koje su registrirane kao nestanak goriva. Stoga, ako govorimo o preciznosti, izmjerena visina goriva u spremniku iznosi 99,6 %, a izmjera visine tog stupca koristi se putem kalibriranih veličina volumena spremnika te se preračunava u aktualno stanje količine goriva u litrama. Time je preciznost mjerenja količina goriva, osim o preciznosti sonde, ovisna i o mehaničko-geometrijskim karakteristika spremnika, trenutnoj temperaturi goriva, okolnog zraka, nagiba vozila u trenutku mjerenja, vrste goriva i sl. Uz to, nove serije Omnicomm LLS5 senzora koriste dodatnu mjernu šipku koja detektira vrstu goriva te prilagođava algoritam izračuna visine odnosno razine goriva u spremniku. Navedenim „greškama“ u preciznosti mjerenja potrebno je dodati razlike mjerenja sustava koji utaču gorivo – benzinskih postaja.
Razlog odabira digitalnog kapacitivnog senzora za mjerenje razine, umjesto analognih kapacitivnih senzora ili plovki s rezistivnim mjerenjem, je da mjerenje napona ili otpora u različitim vremenskim uvjetima i na vozilu s različitim uređajima koji ometaju takve razine već donosi nepreciznost u izmjerenom podatku isključujući mjernu pogrešku samog senzora ili plovka. Digitalni senzori su galvanski izolirani, mjerenje se odvija u samom tijelu senzora i podatak se prenosi digitalno prema telemetrijskom uređaju u veličini u kojoj je izmjeren.
Mobilisis sustav kompleksnim matematičkim algoritmima izračunava najbolju moguću preciznost u danim uvjetima. Dakle, kalibracija spremnika kod instalacije unosom umjerenih količina goriva od 10 ili 20 L može značajno povećati preciznost prikaza razine u litrama, pogotovo kod spremnika nepravilnih dimenzija. Unatoč kompleksnosti ugradnje i cijeni opreme koju je potrebno izdvojiti za ugradnju senzora za mjerenje razine goriva i telemetrijsku jedinicu za prijenos podataka, investicija ugradnje i opreme i dalje je manja ili jednaka cijeni jednog punjenja kamionskog spremnika.
Poznato je da gorivo u pojedinim granama gospodarstva iznosi do 50 % ukupnih troškova poslovanja, no znate li gdje je ono stvarno utrošeno?

Važno je pokušati spriječiti krađu ili nedopuštene manipulacije goriva kako bi se smanjili operativni troškovi i optimizirali procesi. Postoje mnogi okviri i sustavi dizajnirani za isporuku goriva, no svaki od njih osim prednosti ima i nedostatke.

Tipične prakse upravljanja gorivom prije svega stvaraju razliku između potrošnje goriva i razine goriva. Potrošnja goriva pokazuje koliko vozilo prolazi kilometara po litri, ali jedino vam podaci o razini goriva mogu pomoći u otkrivanju prijevare. Dok industrija koristi širok raspon različitih rješenja za kontrolu goriva, postoji još nekoliko uobičajenih koji su detaljno opisani u sljedećoj tabeli:

Korisnici Mobilisis sustava potvrđuju uštede u vrlo kratkom roku, a garancija od 5 godina na opremu za nadzor razine goriva u ekstremnim uvjetima rada, potvrđuje kvalitetu i besprijekorne performanse preciznog mjerenja.

FMS (CANBUS) podaci iz računala vozila
Osmislivši zajedničko sučelje (FMS) kao otvoreni standard i sučelje za sigurnu podatkovnu vezu s unutarnjom mrežom (CANBUS) vozila, proizvođači kao Daimler, MAN, Scania, DAF, IVECO, Volvo i Renault omogućili su trećim stranama pristup podacima s računala njihovih vozila. Od početka 2009. godine počeli su s pripremom zajedničkog konektora za FMS podatke i definirali sigurno i zakonsko rješenje za daljinsko preuzimanje podataka s digitalnog tahografa. Proizvođači osobnih i kombi vozila do danas nisu donijeli ovakav standard, iako većina proizvođača podržava preuzimanje podataka sa servisnog konektora (OBD) ili s CANBus sabirnice tzv. multimedija CAN, odnosno mreže koja vodi prema kontrolnoj ploči vozila. Sigurno spajanje opreme na sabirnicu vozila omogućuju i beskontaktni moduli kojima se rad temelji na otkrivanju promjena u elektromagnetskom polju oko žica  pri čemu čitač „njuši“ signale bez električne veze i narušavanja integriteta izolacije žice. Ovaj način očitavanja podataka osigurava siguran rad vozila i njegovih računala bez pogrešaka (što nije zajamčeno ako je telematička jedinica izravno spojena na sabirnicu podataka), a to je posebno bitno za održavanje jamstva za nova i unajmljena vozila i strojeve.

Podaci koji se na ovaj način mogu sakupljati su značajni za praćenje rada motora (okretaji, temperatura, turbo pritisak, pozicija gasa i slično) te samog vozila (udaljenost do servisa, pogonsko opterećenje, prijeđena udaljenost). Također, značajne informacije poput prikaza precizno izmjerenog protoka goriva u motor i većinom manje precizna razina goriva u spremniku, uglavnom su izražene u postocima umjesto u litrama. Ponovno, koristeći podatke o protoku goriva, prjeđenoj udaljenosti te okvirnoj preračunatoj informaciji o utočenim litrama goriva, mogu se dobiti mjerljivi podaci o točenju i potrošnji goriva vozila.

Ako želite saznati više informacija o pojedinim modulima koji omogućavaju smanjenje potrošnje goriva u Vašem voznom parku, kontaktirajte prodaju Mobilisisa. Rado ćemo Vam pomoći da uštedite dodatnu „kap“ dragocjene komponente Vašeg operativnog poslovanja.

 

O SICK MOBILISISU
Rješenja
Proizvodi
Online servisi
EU investment

Proizvodi

Fleet management
Mobilisis - Inteligentna prometna rješenja
Entrymo - Upravljanje pristupom i identitetom
Pametna poljoprivreda

Rješenja

bottom of page